Brief 2, met nieuwe avonturen van Skippy (Ingrid Van Remoortel)




Hombeek, 5 april 2020

Beste lezers en lezeressen,

Hier volgt de tweede avonturenbrief over Skippy, onze gekke viervoeter.
Vandaag hebben we samen in het zonnetje een tocht tussen de velden gemaakt. Even een frisse neus halen na een ganse dag telewerken achter een klein bureautje.

De lente is gelukkig nog niet in quarantaine geplaatst. Vogels vliegen heen en weer met takken om een stevige wieg in elkaar te knutselen. De weides staan vol fris gras en madeliefjes. De boeren zijn druk in de weer met hun tractors, om te bemesten en te ploegen.

Onze wandeling start aan onze oprit, linksaf de buurtweg op die langs boerenerven, weides, velden en tuinen slingert. Een echt hindernissenparcours voor Skippy!
Eerst voorbij het konijnenhok van Fran en Stan, zonder uit te halen; daarna voorbij de vetbolletjes voor de vogels aan de omheining van nummer 22,  zonder te happen. En de moeilijkste opgave: de verwaande haan en zijn kakelende harem passeren zonder hem eens goed de bek te snoeren…

Eindelijk belanden we op open terrein en mag Skippy los. Eerst mooi zitten en dan schiet hij als een raket vooruit! Hij loopt niet weg hoor. Skippy en ik hebben een cursus gevolgd in een hondenschool. Alhoewel de naam 'baasjesschool' meer gepast lijkt.

Ik moet nederig bekennen dat ik meer training nodig had dan mijn slimme puppy. Het baasjesdiploma behaal je immers maar door consequent leiding te geven. Geef je ze een vinger, dan nemen ze je hele arm. 
Ik heb hem geleerd dat hij niet over velden of in weides achter paarden mag crossen. Hij blijft mooi op het aarden weggetje en komt terug als ik fluit. Daar ben ik best trots op.


  
Behalve vandaag dus…want wat heeft boer Moens vandaag met zijn tractor op zijn braakliggende land gestort? Een dampende hoop koeienmest.
  
Skippy steekt zijn neus in de lucht en spurt als een gek op zijn gratis wellness af.
Oh help, ik kan fluiten en roepen zoveel ik wil, krijsen dat hij alle koekjes van de wereld krijgt, maar hij blijft selectief doof. Ik ren achter hem aan, maar zie tot mijn afschuw dat hij al een duik in het mestbad neemt en zich verwoed begint te rollen.

Ik grijp hem bij zijn halsband en kan wel huilen. Hij stinkt uren in de wind en zijn gouden vacht plakt vol koeienstront. Gedaan met de wandeling. Zoals bij Monopoly: ga direct naar de gevangenis!

Ik sleur hem mee huiswaarts en roep op mijn huisgenoten om hulp. Hou de stouterik in bedwang terwijl zoon Cyro hem met de tuinslang op een regenwaterdouche trakteert. Resultaat: een verzopen hond, maar nog even vuil.

We moeten creatief zijn, want onder geen beding wil ik deze vieze bandiet door het huis de trap op dragen en in mijn bad zetten!
Ik laad vlug een curverbox vol lego uit en zet hem op het terras.
Het luxebadje wordt gevuld met lauw water en Rituals Hammam badschuim.
Daar zit hij nu de vermoorde onschuld uit te hangen met hangende oren en een zielige blik.



En wij maar schrobben, schrobben tot het gaatje en afspoelen.
Ik sta al klaar met een versleten badhanddoek, maar hij slaat op de vlucht. De kapoen rent als een bezetene rondjes in de tuin, springt over de ligstoel en blaft: “ pak me maar als je kan!”
Cyro en ik kijken elkaar aan en barsten in lachen uit (totaal verkeerd dus).

Laura komt aangestormd met de doos koekjes en rammelt er op los. Eindelijk, de val werkt.  Hij sluipt argwanend dichterbij, schrokt alles vlug op en dan… dekking zoeken! De badgast schudt zich eens goed uit, de spetters vliegen in het rond.

Eindelijk kan ik hem vangen en afdrogen. Ik stuur hem streng naar bed zoals een stout kind.
Natuurlijk weet hij al lang niet meer waaraan hij deze straf te danken heeft. Een warrig bolletje staart ons triestig aan en zucht eens diep.



En nu is het hoog badtijd…voor mij!
Tot de volgende update.

Dikke virtuele knuffel van Ingrid en een proper pootje van Skippy

Reacties

Podcast Mysterieus België