Brief 3 - Zalig Pasen van Skippy / Ingrid Van Remoortel





Hombeek, 11/04/2020

Hallo beste lezers,

Voor Skippy, onze gekke labradoodle, is het vandaag één groot tuinfeest.
Paasweekend en mooi weer: ideaal om grote tuin- en graafwerken te ondernemen met zijn compagnon Erwin.
Hij houdt zijn kopje schuin en blaft: 'Haast je baasje, waar blijf je nu? Niet lummelen aan de ontbijttafel, lees je krant straks maar. Pak je schop en de kruiwagen en laat ons starten!'
Vanuit de veranda zie ik ze ten strijde trekken tegen het onkruid.
Een echte samenwerkende vennootschap: de ene trekt het verdoemde groen uit en gooit het over zijn schouder naar achter, terwijl de andere al springend het uit de lucht plukt en er mee weg spurt naar onbekend terrein.
Een nieuwe plantenborder aanleggen vormt een echte uitdaging voor ons groen team. De meningen zijn verdeeld. Als Erwin begint te schoppen op het ideale plekje voor de vlinderstruik Verbena, begint Skippy één meter verder verwoed te graven.
Er volgt een stevige discussie tussen de twee vennoten en de viervoeter verlaat verslagen, met hangende oren, de algemene vergadering. Hij zet dan maar een solo project op poten achter aan de tuin: het opsporen van halfvergane beentjes die hij ooit begraven heeft tussen de struiken.


Archeoloog spelen wordt wel wat saai. Tijd voor een nieuwe uitdaging.
Het spel Wie is de mol? winnen!
Hij moet en zal aanwijzingen vinden om de snoodaard te ontmaskeren en de prijzenpot binnen te halen. Met de poep omhoog en zijn neus in een hoopje losse aarde zoekt hij verbeten naar een spoor.
Pfft, hij krijgt het er warm van. De aprilzon doet hem al hevig zweten onder zijn dikke jas. Even afkoelen aan de rand van de vijver.
En drinken maar, want vissenwater smaakt veel beter dan ordinair water uit zijn drinkbak.


De mollenvanger zoekt de schaduw op en is mij te vlug af. Ik ben onderweg naar mijn ligbed, met een glaasje Sauvignon en een stapel oude Tiny-boeken onder de arm. Te laat: keizer Skippy heeft zich al knus geïnstalleerd op zijn troon.
Hoog tijd om terug de grenzen in herinnering te brengen: baasje aan de top en hond aan het voeteneinde. Mijn viervoeter neemt met tegenzin genoegen met zijn tweederangs plaats. Hij observeert meewarig de vorderingen van zijn ex-compagnon. Die border zal hij straks wel heraanleggen met zijn eigen poten!
En ik… ik bereid me voor om mijn rol van sociaal bemiddelaar terug op te nemen tussen mijn twee tuinmannen.

Dikke kus van Ingrid en een zanderig pootje van Skippy

Reacties

Podcast Mysterieus België