Een echte held / Kelly Theunis




Deze ochtend sloeg in als een bom.
Ik werd gepromoveerd
gebombardeerd
tot soldaat.
Een soldaat in 2e linie.
Leraar zijn was al lang niet meer sexy.
Soldaat daarentegen…
Ik ben een held!
Ik ben een echte held!
Ik ben echt een held
op sokken
met knikkende knieën
rijd ik
door de stad
op weg naar mijn front
5 mensen kom ik tegen.
Je bent een held, wil ik roepen.
Maar ik blijf stil.
Net als de wereld.
De stilte die ik anders aanbid,
kruipt achter op mijn bagagedrager.
Ongewild en ongewenst.
Ik versnel.
Het getik van mijn fiets brengt mijn adem weer in een ritme.
In de verte zie ik de poorten van mijn front al open staan.
Bescherm de kinderen van de soldaten.
De soldaten van de 1e linie.
Bescherm jezelf
Zonder uitrusting?
Ik bracht alleen mijn angst mee.
Ik ben een held.
Voor de soldaten van de 1e linie!

Mijn hart voor hun kinderen slaat een tel over.
Omdat het hart voor mijn kinderen
me
breekt
Mama is een held.
Een echte held – voor andere kinderen.


Kelly Theunis
Conservatorium Mechelen




Reacties

Podcast Mysterieus België